Vanliga frågor

Här samlar vi svaren på de vanligaste frågorna vi får till vår förening.

Har du någon ny fråga? Skriv till os via formuläret "Kontakta oss" via länken ovan.

 

  1. Hur får man kontakt med styrelsen?
    Använd formuläret här ovan, "Kontakta oss", eller maila styrelsen-snabela-brfangon.se, eller se info-skyltarna i trapphusen. För enklare frågor går det även bra att skriva ett meddelande via vår facebook-sida.
  2. Har ni några hyresrätter i föreningen?
    Nej. Vi har bara hyreslokaler för kommersiell verksamhet. 
  3. Har ni några objekt till salu?
    Försäljning sker normalt av föregående ägare och via tredje part. Hör efter hos någon lokal fastighetsmäklare eller via t.ex. Hemnet för att hitta eventuella objekt för försäljning.
  4. Vilken service finns i närheten?
    Inom gångavstånd finns Eriksbergstorget med närservice och restauranger. I själva dockan finns det gott om exempel på caféer, gym, pizzeria, pub och delikatessaffärer.
  5. Hur är kollektivtrafiksförbindelserna?
    - Närmsta hållplats är Eriksberstorget, där går bl.a. stombusslinje 16 mot Lindholmen in till stan och på andra hållet mot Eketrägatan. På torget finns Eriksbergs färjeläge där Älvsnabben lägget till i båda riktningarna (mot centrum och mot Klippan). Sedan 2015 går även linje 33 från Eriksbergsdockan mot Hjalmar Brantingsplatsen. Buss 58 går från Bockkranen mot Bergsjön
  6. Finns parkering för boende?
    - Det finns två möjligheter via föreningen. Det ena är i källaren under huset, vilket är mest eftertraktat och har lång kötid (minst 6 år). Det andra alternativet är via föreningens delägarskap i bergsrumsparkeringshuset (Monsungatan) i västra delen av dockan. Här finns fler platser och vanligtvis kortare kötid.
    - Utanför föreningen finns ofta möjlighet att på egen hand ta kontakt med fastighetsägare i omgivningen och hyra in sig i deras underjordsgarage. Tillgängligheten och priset varierar.
  7. Finns gästparkering?
    - Utanför Ängön finns ca 10 st korttidsparkering för gäster och boende, samtliga är begränsade till 2 timmar och delas med boende i området. För längre tillfällig parkering hänvisas till området runt Hotell 11 samt grusparkeringarna i norra delen av Ostindiefararen.
  8. Behöver jag teckna Brf-tillägg på min hemförsäkring som boende?
    Nej, föreningen har redan avtalat detta för samtliga medlemmar!
  9. Behöver jag teckna ett elavtal eller vattenavtal?
    Nej, detta sköter föreningen åt medlemmarna. Individuell mätning tillämpas för el, varm- och akllvatten. Detta debiteras via kvartals-avi.
  10. Behöver jag teckna eget avtal för tele, data och TV?
    Föreningen har avtal med Telia för TriplePlay innefattande bredband om 100/100 Mbps via fiber in till samtliga lägenheter. Ett basutbud av TV-kanaler samt TV-box ingår i detta abonnemang. Denna tjänst ingår i månadsavgiften! Vill man ha ytterligare kanalpaket, fast telefoni eller utöka sin bredbandsuppkoppling så behöver man på egen hand kontakta Telia och teckna abonnemang.
  11. Min lägenhet saknar inglasning av balkong. Kan jag bygga till det?
    Troligtvis, men det kräver tillstånd av styrelsen och det måste finnas bygglov. Det är viktigt att installationen blir enhetlig med husens befintliga fasad.
  12. Jag har bytt telefonnummer, hur ändrar jag det i port-telefonen?
    Skicka ditt ärende per mail till hsb-snabela-brfangon.se
  13. Jag vill hyra ut min lägenhet, vad gäller?
    Det går bra under en begränsad tid, t.ex. för samboprövning eller tidsbegränsat arbete utomlands. Kontakta styrelsen för att få tag i en blankett så tar behandlar vi ärendet så fort vi kan, var dock beredd på minst en månads handläggningstid.
  14. När är poolen öppen?
    Normalt öppnar den i andra halvan av maj, och stänger för säsongen i slutet av september. Den är öppen mellan ca 08:00-21:00.
  15. Vilka ingrepp får jag som medlem göra i min egen lägenhet, utan att söka styrelsens godkännande?
    Det finns en väldigt bra sammanställning av detta i din boendepärm! Väldigt kort sammanfattat så behövs det tillstånd för att ändra något som påverkar husets fasad, vatten- och avlopp, bärande struktur eller på annat sätt avsevärt försämrar värdet för ditt eller närliggande bostadsrätter.
  16. Jag vill göra en extra nyckel (eller tagg), går det bra?
    Ja, men det måste ske via HSB. Skicka ett mail till hsb-snabela-brfangon.se så assisterar de dig.
  17. Jag har lite frågor angående fastigheten, finns det någon fastighetsskötare att prata med?
    Ja, om du inte redan hittat rätt via felanmälan eller annan förfrågan till vår förvaltningsadministratör så har våra fastighetsskötare kontor i hus 1 bredvid tvättstugan. Se även kontaktinformation i trapphusen.
  18. När hålls föreningsstämma?
    Årligen i maj månad eller tidigt i juni månad hålls ordinarie stämma där val av styrelse och årsredovisning sker.